Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
Rozdział I. – Przepisy ogólne
1. Niniejsza procedura normuje sposób postępowania pracowników placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Celem wprowadzenia procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami jest stworzenie Placówki POZ przyjaznej i dostępnej oraz traktowania osób ze szczególnymi potrzebami w sposób zapewniający im poczucie bezpieczeństwa i komfortu.
3. Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o osobie ze szczególnymi potrzebami – należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062), w szczególności osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, niewidome, głuche, słabosłyszące, z niepełnosprawnością intelektualną, starsze i kobiety w ciąży.
4. Każdy pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego, kierując się empatią i poszanowaniem niezależności tych osób.
5. Każdy pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi lub udzielania świadczenia POZ, a w razie takiej konieczności udaje się do niego i realizuje sprawę na miejscu, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku.
6. Placówka Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zgodnie z art. 6 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062) zapewnia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku. Zgłoszenie chęci skorzystania ze świadczenia usług osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej opiekun może wnieść:
- osobiście w rejestracji placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego,
- pisemnie za pośrednictwem poczty: Nad Potokiem 4 58-350 Mieroszów woj. dolnośląskie
- telefonicznie 74-8458-272
- za pomocą poczty elektronicznej e-mail.: p.polanski@wp.pl
Rozdział II. – Szczegółowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
7. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności w poruszaniu się:- Placówka Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zapewnia możliwość skorzystania z pomocy pracownika placówki, po poinformowaniu o przybyciu w sposób podany powyżej, w lub poprzez osoby trzecie.
- Pacjentom, dowiezionym w obręb parkingu Przychodni dedykowano i oznaczono miejsce parkingowe dla osoby niepełnosprawnej, umożliwiające możliwości komfortowego dostania się do budynku i wykonania dalszych procedur.
- Pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego wychodzi do osoby ze szczególnymi potrzebami i w zależności od potrzeb udziela tej osobie pomocy w dotarciu do rejestracji lub miejsca udzielania świadczenia POZ przy uwzględnieniu możliwości wejścia takiej osoby ze sprzętem wspierającym poruszanie się (np. wózek, kula, balkonik), stanowiącym integralną część jej przestrzeni osobistej. Po zakończonej wizycie pomaga osobie ze szczególnymi potrzebami w opuszczeniu budynku placówki POZ.
- Pracownik ma możliwość wykorzystania wózka inwalidzkiego V200 XXL znajdującego się na wyposażeniu przychodni, przy jej wejściu. Jest on dostosowany także do pacjentów z otyłością olbrzymią, wyposażony w barierkę łącząca rączki do pchania, która usztywnia i wzmacnia konstrukcję podczas jazdy. Specjalne wzmocnienia gwarantują dużą wytrzymałość na obciążenia. . Ułatwia też ewentualną ewakuację w razie sytuacji zagrożenia i potrzeby ewakuacji osoby niepełnosprawnej.
- W placówce znajduje się samonośna platforma dla osób niepełnosprawnych, w celu komunikacji z gabinetami na Ip..
- Placówka Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zapewnia możliwość wejścia do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573) bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia tego faktu. W tym celu należy umożliwić pacjentowi poruszanie się oraz dotarcie do poszczególnych pomieszczeń wraz z psem asystującym.
- Placówka Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zapewnia elektroniczny dostęp do dokumentów, informacji o swojej działalności, regulaminach i procedurach zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. poz. 848).
- Placówka Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zapewnia, by na drodze osoby z niepełnosprawnością wzroku nie znajdowały się żadne przeszkody.
- Pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego pyta pacjenta o preferencje w zakresie formy obsługi i udostępniania dokumentów (np. dokumenty drukowane z powiększoną czcionką). Posiada także możliwość edycji powiększonego tekstu na ekranie monitora dzięki programowi powiększającemu, dostosowanemu do każdego ekranu w placówce.
- Pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego pomaga (za zgodą tej osoby) wypełnić dokumenty, następnie odczytuje wypełnione dokumenty i wskazuje miejsce na podpis, a w razie potrzeby nakierowuje dłoń osoby ze szczególnymi potrzebami we właściwe miejsce.
- Pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zapewnia dogodne miejsce obsługi pacjenta przy uwzględnieniu komfortu akustycznego.
- Pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego pyta pacjenta o preferencje w zakresie formy obsługi (np. język pisany, język mówiony odczytywany z ruchu warg) i udostępniania dokumentów (np. dokumenty z powiększoną czcionką w tekście łatwym do czytania).
- W przypadku korzystania z języka migowego, placówka posiada bezpośredni abonament i połączenie z tłumaczem języka migowego. Jest możliwy kontakt na drodze połączenia audio-wizualnego.
- Placówka Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego zapewnia informację i możliwość komunikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia oraz możliwość przyjścia w towarzystwie asystenta.
- Pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego w czasie rozmowy z pacjentem dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb pacjenta, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat.
Rozdział III – Zasady rejestracji osób ze szczególnymi potrzebami
11.- Personel rejestracji w placówce Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego przeszedł dedykowane szkolenie i jest uczulony na potrzeby w zakresie obsługi pacjentów z niepełnosprawnościami. Każdorazowo w przypadku stwierdzenia konieczności wizyty domowej, kontaktuje się i podejmuje decyzję wraz z lekarzem lub pielęgniarką środowiskową, w celu uzgodnienia optymalnego terminu i miejsca wizyty
- Prowadzona jest, stale uaktualniana lista pacjentów ze szczególnymi potrzebami, w celu optymalizacji umawiania pacjentów.
Rozdział IV – Postanowienia końcowe
12. Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik placówki Piotr Polański NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami z poszanowaniem ich godności, a w razie potrzeby, za zgodą tej osoby, powinien pomóc wypełnić dokumenty i wskazać miejsce na podpis.
13. Niniejsza procedura ma zastosowanie również wobec osób o szczególnych potrzebach wynikających z posiadanych dysfunkcji psychofizycznych, fizycznych i psychicznych organizmu, które trwale lub okresowo utrudniają, ograniczają bądź uniemożliwiają wypełnianie ról społecznych.
Pobierz dokument